Activeer uw gratis persoonlijke reviewmanager
Patiëntenreview Light
Patiëntbeoordelingen: Waarom je voor een 4.2 moet gaan

Page content

article content

Patiëntbeoordelingen: Waarom je voor een 4.2 moet gaan

Even op Iens of Yelp checken waar de lekkerste biefstuk van de stad te krijgen is, urenlang reviews over zorgverleners op zorgkaart lezen of op Google kijken welke praktijk het best beoordeeld wordt.. Patiënten gaan continu online op zoek naar informatie over een persoon of praktijk voordat ze een aankoop doen. Online reviews spelen daarom een belangrijke rol voor retailers, dienstverleners én voor zorgverleners. Wanneer er veel tandartsen of fysiotherapeuten in een gebied zijn, zoeken praktijken naar manieren om zoveel mogelijk positieve reviews te krijgen om deze vervolgens effectief in te kunnen zetten. Hierbij wordt er vaak van uitgegaan dat perfecte reviews – dus, bijvoorbeeld, gemiddeld 5 sterren op zorgkaartnederland – tot de meeste nieuwe patiënten leiden.

Om perfecte reviews te realiseren, worden patiënten bijvoorbeeld per email benaderd om een positieve review te schrijven of leggen sommige praktijken een Ipad in de wachtkamer om positieve reviews te stimuleren. Soms gaat dit zo ver dat praktijk werknemers zelf reviews plaatsen.

Maar is dit de moeite waard? Moet je echt een gemiddelde van vijf sterren hebben om het maximale effect uit online reviews te halen? Het antwoord hierop verscheen recent in een paper in het International Journal of Advertising.

De paradox van perfectie

Tijdens het onderzoek is data gebruikt van drie grote Amerikaanse online retailers. Gedurende 16 weken, werden sales- en pagevisitsdata van vier verschillende FMCG-productcategorieën geanalyseerd. Dankzij deze data kon er een verband gelegd worden tussen de reviews en het aankoopgedrag.

Eerdere onderzoeken toonde aan dat mensen perfectie, bijvoorbeeld in de vorm van vijf sterren, als ongeloofwaardig beoordelen. Deze bevinding was de basis assumptie dat een positievere beoordeling niet altijd tot meer sales leidt.

 

De magische grens

Wat blijkt? Er is wel degelijk een optimale review te herkennen. Deze ligt tussen de 4.2 en 4.5 sterren. Tot deze score blijkt dat positievere reviews ook meer sales opleveren. Scoort een product echter hoger dan een 4.6? Dan blijken de verkopen weer omlaag te gaan.

Conclussie…

Als je als praktijk het maximum uit je online reviews wilt halen ga dan voor een gemiddelde score van 4.2 en 4.5. Probeer vooral niet krampachtig een ideaal gemiddelde van 5 sterren te behalen. Ben dus dankbaar voor de initiele kritische patiënt die zijn/haar mening uit. Zolang er maar voldoende positieve patiënten zich laten horen. Eerlijke geluiden dat wint het vertrouwen van de patiënt, niet een perfect geschetst plaatje.

 

De originele blog lees je op SWOCC.nl. SWOCC maakt wetenschappelijke kennis over commerciële communicatie praktisch toepasbaar.

 

Comment Section

0 reacties op “Patiëntbeoordelingen: Waarom je voor een 4.2 moet gaan

Plaats een reactie


*