Activeer uw gratis persoonlijke reviewmanager
Patiëntenreview Light
Online Reviews Monitorens: 7 Dos en Don’ts

Page content

article content

Online Reviews Monitorens: 7 Dos en Don’ts

Online reviews op websites zoals ZorgkaartNederland, Independer, Google en Facebook spelen een belangrijke rol in het gedrag van de huidige patiënten.

Volgens het laatste onderzoek:

  • Beïnvloeden reviews beslissingen: 4 op 5 patiënten lezen online reviews voordat ze een (aankoop)beslissing nemen. 79 procent doet het om ervoor te zorgen dat het product of de dienstverlening goed is. 61 procent leest reviews om ervoor te zorgen dat het product of de dienst werkt. 53 procent leest reviews om te kijken of het betrouwbaar is.
  • Online beoordelingen kunnen reputaties beïnvloeden. 4 op 5 consumenten heroverwegen hun (aankoop)beslissingen op basis van negatieve online beoordelingen. Terwijl positieve beoordelingen een consument kunnen overtuigen om bijna 9 procent meer te betalen voor een product of dienst.
  • Reviews zijn een belangrijke vertrouwensfactor: 32 procent van de patiënten leest minstens 4 tot 6 beoordelingen voordat ze genoeg vertrouwen hebben. Volgens studies, stimuleren online beoordelingen tweemaal zo veel vertrouwen als algemeen Facebook likes.
  • Online beoordelingen hebben een grote invloed op SEO: reviews kunnen tot 10 procent van de Google ranking van een praktijk beïnvloeden en zijn een van de top zeven factoren die lokale zoekresultaten bepalen.

Slimme marketing managers en praktijkeigenaren weten dat de eerste stap om online reviews en beoordelingen van patiënten effectief te beheren, is om te controleren wat patiënten online zeggen.

 

Online Reviews Monitorens: 7 Dos en Don’ts

Als je net begonnen bent met het bijhouden van online reviews, ben je wellicht nieuwsgierig naar de beste manieren. Hierna volgt een lijst van dos en don’ts om je te helpen:

Claim uw praktijkpagina’s en profielen. Het instellen van uw bedrijfsprofielen op sites zoals ZorgkaartNederland, Independer, Zorgkiezer, Tandarts.nl, Google en Facebook stelt je in staat om meer controle te krijgen over wat uw patiënten online zeggen.

Om vooraf vast iets duidelijk te maken, in 99% van de gevallen zul je geen reviews of beoordelingen kunnen verwijderen. Maar door uw aanwezigheid te laten zien op reviewsites kun je aandachtiger en nauwkeuriger “luisteren” naar patiënten feedback. Eventueel op de hoogte worden gebracht van nieuwe reviews en wellicht zelfs reageren op uw patiënten op een manier die uw praktijk beschermt.

Reageer op reviews en bedank. Communiceer met patiënten door openbaar te reageren op beoordelingen. Onderzoek toont aan dat 78 procent van de patiënten van mening is dat een praktijk hen meer waardeert als ze op de reviews reageren. Vergeet daarbij ook niet om te bedanken: dit is een eenvoudige manier om uw patiënt en de rest van het publiek te laten zien dat uw patiënten feedback waardeert, ongeacht de beoordeling.

Verdiep in de feedback van patiënten. Vaak bevatten beoordelingen van uw patiënten, zeker die openhartig en direct zijn, belangrijke informatie over uw praktijk. Probeer informatie te vinden over de impact van de patiëntbeleving, trends, operationele problemen en andere verbetermogelijkheden.

Een online reputatie management systeem of review monitoring applicatie zoals Patiëntenreview Light kan uw werk stukken efficiënter maken. Het kan niet gebruikt worden als vervanging van een menselijke interpretatie. Maar stel eens voor dat je elke week niet alle review websites hoeft bij te houden maar wekelijks een update mail krijgt.

Promoot uw praktijk aanwezigheid op online review websites. Krijg je niet voldoende reviews? Misschien helpt een simpele sticker “Vind ons op Google” bij de balie al of print kaartjes uit met daarop uw ZorgkaartNederland url.

Door uw aanwezigheid uit te breiden buiten uw website en het promoten van uw praktijk aanwezigheid op online reviewsites, kun je effectiever inspelen op het patiënten vertrouwen en zelfs passieve fans stimuleren een online review te schrijven.

Ondertussen zijn hier enkele fouten die je moet vermijden:

Verlies je cool niet. Zeker met deze temperaturen;) Het is oké om een ​​emotionele reactie te krijgen wanneer een patiënt je praktijk publiekelijk afkraakt, maar onthoud dat er niets goed komt door negatieve beoordelingen te beantwoorden met boze reacties. Plus alles wat online staat, staat daar voor altijd. Blijf rustig en verstandig en reageer op een kalme professionele manier.

Negeer negatieve feedback. Soms kan negatieve feedback namelijk goed zijn voor uw praktijk. Bij het monitoren van online reviews moet je goed opletten wat uw kritische patiënten zeggen. Ze hebben wellicht iets constructief te zeggen over uw praktijk of uw medewerkers. Uiteindelijke draagt deze feedback bij om verbetermogelijkheden te vinden die je anders wellicht had gemist.

Probeer patiënten niet om te kopen in ruil voor positieve beoordelingen. Sommige praktijken proberen beoordelingen te manipuleren door patiënten te belonen om alleen positieve feedback achter te laten of door zelf reviews te gaan posten in de hoop lage ratings te verdrukken met 5 sterren reviews. Dit soort praktijken kunnen langdurige schade toebrengen aan uw praktijk en reputatie. Of nog erger, je wordt bestraft door de beoordeling websites, of door de Autoriteit Markt en Consument (AMC).

Dagelijks al uw reviewsites bekijken. Deze tijd kun je vast veel nuttiger besteden. Toch zorgen dat je nooit meer een online review over uw praktijk mist? Activeer dan Patiëntenreview Light. Dit is een gratis tool die 24/7 reviewsites over uw praktijk monitort, de reviews verzameld op een overzichtelijke site en uw wekelijks een update mail stuurt. Al uw online review in een overzichtelijke dashboard. Wel zo makkelijk niet? Kijk voor meer informatie op https://patientenreview.nl/light om direct uw persoonlijke reviewmanager te activeren!

Comment Section

0 reacties op “Online Reviews Monitorens: 7 Dos en Don’ts

Plaats een reactie


*