Activeer uw gratis persoonlijke reviewmanager
Patiëntenreview Light

Page content

article content

Jouw online reviews: bereid je voor op het ergste

We hebben slecht nieuws: je online reputatie is altijd in het geding. Zelfs de beste praktijken krijgen op een één of ander moment te maken met een kritische of zelfs onredelijke review. Maar er is ook goed nieuws: op slechte reviews kun je je voorbereiden. Begin daarom vandaag nog met het opstellen van een online strategie!

Onderdeel 1:  Hoe bouw je een goede online reputatie op? Hoe meer reviews, hoe beter. Een eventueel negatieve review valt veel minder op tussen alle positieve verhalen. Veel reviews geven bovendien vertrouwen. Vraag daarom ook assistent(e)(s) de klant te vragen om online reviews te plaatsen. Dank vervolgens iedereen, ook klanten die een kritische mening geven, voor het plaatsen van hun beoordeling. Overweeg ook om zelf te gaan bloggen: zo kom je met een Google op jouw praktijknaam niet alleen uit bij de reviews, maar ook bij jouw artikelen. Het is een uitstekende manier om jezelf verder te profileren.

 

Onderdeel 2: Monitoring. Zorg ervoor dat je alle kanalen goed in de gaten houdt, zodat je een eventuele discussie niet laat escaleren. Met het Patientenreview Light account worden 24 uur per dag alle online reviews verzameld, gemonitord en geanalyseerd op 1 pagina. Zo ben je altijd op tijd met reageren en hoef je niet constant zelf alle websites en social media te checken.

Onderdeel 3: Wat te doen bij een negatieve review?  Dit onderdeel is uiteraard een must in het plan. Reageer snel op een kritische beoordeling, maar uiteraard niet voordat je de case goed hebt uitgezocht. Reageer nooit in je boosheid of onbegrip. Probeer te bedenken: wat is er waar, wat niet? Kan de patiënt persoonlijk benaderd worden? Vervolgens is het zaak om snel te reageren, to the point en op een professionele manier.

 

Zet in het plan ook wie in de praktijk mag reageren wanneer er iets binnenkomt dat je online reputatie kan schaden. Weet ook wanneer je wel of niet een review kunt verwijderen. Houd de volgende vuistregel aan: verwijder nooit een post, tenzij er grof taalgebruik in voorkomt.

 

Negatieve reviews zijn vervelend, maar niet onomkeerbaar. Probeer het probleem van de kritische patiënt alsnog op te lossen, en je zult veel winnen. Lukt het je niet om hem of haar tevreden te stellen? Probeer dan de ‘lessons learned’ te definiëren, zelfs wanneer je vindt dat de review onterecht is.

 

Comment Section

0 reacties op “Jouw online reviews: bereid je voor op het ergste

Plaats een reactie


*