Activeer uw gratis persoonlijke reviewmanager
Patiëntenreview Light

Page content

article content

Loopt uw patiënttevredenheid zo de deur uit?

Hij of zij heeft zonder problemen een behandeling ondergaan, is waarschijnlijk het eerste waar je aan denkt. Toch weet een patiënt vaak niet een goede en een minder geslaagde werkwijze te onderscheiden. Daarom: 6 tips die bijdragen aan klanttevredenheid (en aan positieve reviews!):

 

  1. Bouw een goede relatie op met je patiënt. Niemand wil zich een nummer voelen. Probeer te onthouden wat de patiënt je vertelt, schrijf eventueel een paar notities in het dossier. Vraag hoe het gaat en informeer naar andere familieleden, wanneer deze ook bij de praktijk ingeschreven staan.
  2. Bouw het vertrouwen van patiënten op door hen elke stap uit te leggen, maar beslis ook samen over de vraag of een behandeling wel of niet nodig is. Op die manier houd je je aan de normen voor professioneel ethisch handelen. Door een keuze gezamenlijk te maken houdt de patiënt ook een gevoel van controle, waardoor hij of zij zich meer op zijn/haar gemak voelt, en minder angstgevoelens zal ervaren.
  3. De praktijk zelf. Wachten is minder vervelend in een prettige ruimte die huiselijk aanvoelt. Zorg voor goed werkend WIFI, fris water en houd patiënten op de hoogte wanneer zij langer moeten wachten dan normaal. Kies speelgoed dat geen lawaai maakt. En… plaatjes van een gebit tellen niet mee als decoratie!
  4. Heeft een patiënt een zwaardere behandeling ondergaan?  Hij of zij zal blij verrast zijn een telefoontje te ontvangen, met de vraag naar de voortgang van het herstel. Overweeg zelf te bellen in plaats van de assistent(e) contact op te laten nemen.
  5. Geef de optie om de nota ook, of alleen per email te sturen. Gebruik geen vaktaal: een duidelijke factuur zorgt voor minder vragen, iets dat ook de assistent(e) tijd zal besparen. Voeg in de mail een link toe zodat de betaling makkelijk online kan worden afgerond.
  6. Zorg voor een tijdige herinnering aan de afspraak. Prettig voor de patiënt, en het zal je bovendien veel ‘no-shows’ besparen. Op het internet zijn voor het versturen van herinneringen diverse oplossingen te vinden (bijvoorbeeld via smsservices.nl). Overweeg ook om patiënten de mogelijkheid te bieden zichzelf in te plannen in een online agenda.

 

Comment Section

0 reacties op “Loopt uw patiënttevredenheid zo de deur uit?

Plaats een reactie


*